Pepernoot vs. Kruidnoot; het resultaat
3 september 2025 ∙ 3 minuten lezen

Een tijdje geleden vroegen wij u om uw mening te geven over het welbekende koekje tijdens de feestdagen. De resultaten heeft Nederbeek Media Group verzameld en geanalyseerd.
Smaakje
Er is tegenwoordig een rijke variëteit in smaken. Van naturel tot de basischocola, maar red velvet en tompouce-smaak zijn ook onderdeel van het assortiment. Wat vind Nederbeek lekker? Daar zien we toch dat iets minder dan de helft van de respondenten liever de naturel heeft dan de "belegde". Een kwart van de inzendingen geeft de voorkeur aan melkchocola. Enkele uitschieters zien we bij pure chocola, red velvet en karamel-zeezout.
Kruidnoot of pepernoot
Patat of friet? Die discussie is al eeuwenoud en welbekend. Een iets minder bekende discussie is de vraag: "is dat halve speculaasbolletje een kruidnoot of een pepernoot?". De opinie van Nederbeek is grappig genoeg gelijk verdeeld. 50% is van mening dat dit kruidnoten zijn, de andere 50% vindt het toch echt pepernoten. In de maatschappij lijken beide termen dus geaccepteerd. De "Ongelofelijk Bolle Van Dale" - het officiële woordenboek van Nederbeek - definieert een pepernoot als "halfrond of vierkant stukje gekruide koek, gegeten in de sinterklaastijd". Een kruidnoot wordt gedefinieerd als "half bolletje van speculaas, gegeten in de sinterklaastijd".
Wat dus opvalt is dat de onderzoeksresultaten goed overeenkomen met wat in de Nederlandse taal is vastgelegd. We zien een evenredige verdeling, maar ook in het woordenboek betekenen beide woorden hetzelfde. Dat is alvast één taaldiscussie opgelost...

Nu al?!
Het opvallende aan pepernoten (of kruidnoten, boeie) is dat ze altijd al vroeg in de winkel liggen. Een van de respondenten zegt dat raar te vinden. "Vind het vervelend dat ze gelinkt worden aan een evenement". Algememe mening geldt dat het nog wel vroeg is, maar toch heerst er acceptatie. "Wel heel lekker, dus geen problemen mee", klinkt er. Ook horen we mensen die er een hekel aan hebben, zij vinden het "buitengewoon schandalig". Over de verkoopperiode verschilt Nederbeek dus nog wel aardig van mening.
Bij Nederbeek Media Group hebben we ondertussen alvast ingeslagen. Op elk bureau ligt een schaaltje pepernoten (in mix) klaar voor onze redacteuren. (Maar de kerstboom zetten we pas in december op).
We willen graag de respondenten bedanken voor het meedoen!
Aleksandr Zjoeganov
Nederbeek Media Group
Disclaimer: Alle content, gebeurtenissen en personages op alle platformen van Nederbeek zijn fictief en bedoeld voor roleplay. Deze dienen niet letterlijk te worden genomen en mogen niet als echt worden beschouwd.